MENU

Co oznaczają zakwasy?

17 listopada 2014 • Pytania o zakwasy, Zakwasy

Wbrew obiegowym opiniom, zakwasy wcale nie oznaczają, że trening był efektywny i że teraz nasza masa mięśniowa gwałtownie wzrośnie. Pojawienie się zakwasów nie jest również równoznaczne z ryzykiem spadku masy mięśniowej, jak chcieliby niektórzy domorośli eksperci. Co zatem oznaczają zakwasy ? Są one spowodowane nadmiernym obciążeniem podczas treningu, i pojawiają się zwłaszcza u osób, które nie ćwiczą w sposób systematyczny.

 

Sygnał do aktywności fizycznej.

Można więc powiedzieć, że zakwasy są sygnałem, aby częściej i regularniej podejmować aktywność fizyczną. Ból powodowany jest przez uszkodzenia tkanki mięśniowej – która dość szybko po treningu zaczyna się regenerować. Możemy wtedy odczuwać pieczenie, a nawet trudności z poruszaniem się. Niemniej – bóle mięśniowe nie są spowodowane występowaniem kwasu mlekowego w mięśniach. Przyczyna jest prosta – kwas ten utrzymuje się w tkance mięśniowej jedynie przez około 1 – 2 godzin po treningu, natomiast dolegliwości zaczynamy z reguły odczuwać po 12 – 48 godzinach (a nawet później). Stąd angielska nazwa tego syndromu tłumaczona jako „zespół opóźnionego bólu mięśniowego”. Nasilenie dolegliwości bólowych zależy zarówno od podjętego wysiłku, obciążenia, jak i tego, czy nasz organizm przywykł do ćwiczeń.

 

Aktywność fizyczna, a zakwasy.

Im częściej jesteśmy aktywni, tym mniejsze jest zagrożenie zakwasami. Poza tym warto pamiętać o zachowywaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas treningu. Nigdy nie powinno się pomijać rozgrzewki, ani stosować zbyt dużych obciążeń, jeśli wiemy, że od ostatnich ćwiczeń minęło już trochę czasu. Warto pamiętać także o uzupełnianiu płynów w trakcie i po treningu a także o odpowiedniej diecie bogatej w witaminy i mikroelementy. W ten sposób możemy uchronić się przed przykrymi objawami „przetrenowania”

Powiązane artykuły

Comments are closed.

« »