MENU

Zakwasy informacje ogólne

25 listopada 2014 • Powstawanie zakwasów, Zakwasy

Wysiłek fizyczny jest niezbędnym elementem profilaktyki prozdrowotnej. Jednakże podstawową zasadą przy uprawianiu jakiegokolwiek rodzaju aktywności sportowej jest jej systematyczność. W przeciwnym razie mogą nas spotkać pewne nieprzyjemne konsekwencje. Należą do nich m.in. zakwasy. Co to takiego ? Teorie o ich pochodzeniu są różne. Niezależnie jednak od genezy tego stanu– objawy zakwasów są charakterystyczne i trudno pomylić je z innymi dolegliwościami. Przede wszystkim zakwasy dotyczą osób, które podejmują wysiłek fizyczny (niejednokrotnie po dłuższej przerwie).

 

Bolące mięśnie.

Odczuwamy je jako bolesność mięśnia nadwyrężonego podczas ćwiczeń (następującą dopiero 12 – 48 godzin po wysiłku). Ból ten może się utrzymywać nawet przez kilka dni. Dlaczego pojawiają się zakwasy? Jak już wspomniałam, nadmierny wysiłek fizyczny, zwłaszcza u osób do niego nieprzyzwyczajonych, tak kobiet jak i mężczyzn, może powodować mikrourazy włókien mięśniowych. Ból pojawia się zazwyczaj po intensywnym treningu, zwłaszcza jeśli nie poprzedza go odpowiednia rozgrzewka. Na zakwasy są narażone wszystkie partie mięśni, w szczególności zaś mięśnie dwugłowe ud, bicepsy czy mięśnie brzucha. Nie tylko ćwiczenia (zarówno siłowe jak i aerobowe) mogą owocować zakwasami i bólem w mięśniach – również wysiłek fizyczny innej natury (np. związany z pracami remontowymi, sprzątaniem itp.).

 

Odczuwalny dyskomfort.

Dyskomfort związany z zakwasami objawia się również sztywnością mięśni. Im częściej jednak uprawiamy sport, tym mniej jesteśmy narażeni na wystąpienie zakwasów. Warto pamiętać również o odpowiedniej procedurze treningowej – rozgrzewce przed ćwiczeniami właściwymi oraz ćwiczeniach rozciągających na zakończenie. Również odpowiednia dieta, a także preparaty kosmetyczne (jak maści, żele, balsamy) mogą być pomocne zarówno w zapobieganiu, jak i leczeniu zakwasów.

Powiązane artykuły

Comments are closed.

« »